در هر صنعتی به اندازه SEO، شما با بسیاری از دیدگاه‌های مختلف درباره روش‌های موثر برای بهینه‌سازی سایت روبرو خواهید شد.

و اگرچه بیشتر این تاکتیک‌ها ممکن است کار کنند و ایده بهترین روش اسبقاً نسبی است، اما یک تمایزی وجود دارد که باید آگاه باشید: بهینه‌سازی سایت با استفاده از روش‌های White hat و black hat.اگرچه برخی از افراد بازاریابی دیجیتال این دو رویکرد را به عنوان دو مکتب فکری مختلف ترسیم می‌کنند، اما آنها به اندازه‌ای دسته‌بندی‌های مساوی نیستند، بلکه یک راه صحیح و یک راه اشتباه برای انجام SEO هستند.

پس در این صفحه، به تفاوت‌های بین White hat و black hat SEO، و همچنین استراتژی‌های مرتبط با هر یک، و چند مثال از White hat SEO می‌پردازیم.

همچنین از یک دسته وسط کمتر متداول گفته خواهد شد، و به سوال “چیستی grey hat SEO؟” پاسخ داده خواهد شد.

پس اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، ادامه دهید تا درباره این رویکردهای مختلف به بهینه‌سازی موتورهای جستجو بیاموزید – و چگونه یک استراتژی ایجاد کنید که کسب و کار شما را در معرض خطر قرار ندهد.

سئو سفید چیست؟ ابتدا، بیایید به اصطلاح “سئو سفید” نگاهی بیندازیم.

به طور خلاصه، این به روش صحیح و اخلاقی بهینه‌سازی یک سایت اشاره دارد.اما برای اینکه به شما یک ایده محکم‌تر از یعنی چه معنی دارد، یک استراتژی سفید دارای سه معیار زیر است :

یکی از معروف‌ترین تعاریفی که برای بهینه‌سازی سئو سفید وجود دارد، این است که این نوع بهینه‌سازی به رهنمودهای وبمستر گوگل پایبند است.

این رهنمودها قوانینی هستند که گوگل برای تعریف روش صحیح بهینه‌سازی سایت تعیین کرده است. در کل، اگر شما سعی در دستکاری رتبه‌بندی یا فریب دادن الگوریتم گوگل نداشته باشید، احتمالاً به رهنمودهای آنها پایبند هستید و از بهینه‌سازی سئو سفید استفاده می‌کنید.

این با تمرکز بر روی مخاطبان انسانی می‌باشد.

بهینه‌سازی سئو سفید شامل انجام تغییراتی است که برای بازدیدکنندگان سایت مفید است. زمانی که در نظر داشته باشید که اولویت اصلی گوگل ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران خود است، منطقی است که این جزء حیاتی از روش “صحیح” انجام سئو باشد. خوشبختانه، بسیاری از استراتژی‌های موثر سئو از پیش شامل اقداماتی هستند که تجربه ای را که یک سایت برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند، بهبود می‌بخشند. تاکتیک‌هایی مانند انتشار محتوای با کیفیت بالا و بهبود زمان بارگذاری صفحات، ارزشی را که کاربران از یک سایت دریافت می‌کنند و راحتی که می‌توانند در آن ناوبری کنند را افزایش می‌دهند — این تاکتیک‌ها استراتژی‌های قابل اعتماد و تأیید شده توسط گوگل هستند.

رویکرده‌ای بلندمدت نیاز دارد.

استراتژی‌هایی که رهنمودهای گوگل را دنبال کرده و تجربه کاربری مثبت ایجاد می‌کنند، اغلب نیازمند زمان و کار بیشتری هستند نسبت به روش‌های سیاه‌پوش.این به این معنی است که زمان لازم است تا نتایجی که می‌خواهید را ببینید.اما از سوی دیگر، بهینه‌سازی سئو سفید هم تأثیر بسیار ماندگارتری دارد. این به این دلیل است که وقتی از استراتژی‌هایی استفاده می‌کنید که برای بهبود تجربه کلی وب‌سایت شما طراحی شده‌اند، می‌توانید رتبه‌بندی پایداری برای کلمات کلیدی مورد نظر خود داشته باشید.

از آنجایی که این شامل سرمایه‌گذاری در محتوا است که می‌تواند نتایجی برای سال‌ها به دنبال داشته باشد، و استفاده از تاکتیک‌هایی که شما را در معرض عواقبی از سوی گوگل قرار نمی‌دهند، سئو سفید یک رویکرد بلندمدت‌تر است.

 

سئو سیاه؟

سئو سیاه اصولاً دقیقاً برعکس سئو سفید است.اگر یک تاکتیک با معیارهای زیر همخوانی داشته باشد، می‌توان آن را به عنوان سئو سیاه دسته‌بندی کرد.

  1. 1. نافرمانی از رهنمودهای موتورهای جستجو

تاکتیک‌های سئو سیاه با رهنمودهای گوگل مغایرت دارند و در بسیاری از موارد به صورت مستقیم در این رهنمودها به عنوان روش‌هایی که نباید استفاده شوند، ذکر شده‌اند.

 

  1. 2. وابستگی به تاکتیک‌های تقلبی

هرچند سئو سفید شامل جستجو برای راه‌های بهبود تجربه کاربری است، سئو سیاه بر اساس تقلب در الگوریتم گوگل برای بهبود رتبه‌بندی‌ها استوار است.

به اختصار، اگر یک تاکتیک طراحی شود تا گوگل را متقاعد کند که یک وب‌سایت ارزش بیشتری برای کاربران ارائه می‌دهد تا واقعاً اینطور نیست، این گمراه‌کننده است – و این سئو سیاه است.

  1. 3. تمرکز بر “پیروزی‌های سریع”

بسیاری از استراتژی‌های مرتبط با سئو سیاه بر اساس بهره‌بردن از نقاط ضعف در الگوریتم گوگل استوار است که می‌تواند منجر به بهبود رتبه‌بندی‌ها بدون زحمت زیاد شود.

و اگرچه برخی از این تاکتیک‌ها ممکن است نتایجی ایجاد کنند، اما تقریباً همیشه موقت هستند.

این به این دلیل است که گوگل به طور مداوم الگوریتم خود را بهبود می‌بخشد تا بهترین نتایج را به جستجوکنندگان ارائه دهد و از صاحبان وب‌سایت‌ها که تجربه خوبی ارائه نمی‌دهند، جلوگیری کند.

این به این معناست که وب‌سایت‌هایی که از استراتژی‌های سئو سیاه استفاده می‌کنند، در معرض خطر از دست دادن رتبه‌بندی خود هستند هر بار که یک به‌روزرسانی الگوریتمی جدید اتفاق بیفتد – که این رویکرد نسبت به سئو سفید یک رویکرد بسیار کوتاه‌مدت‌تر است.

 

سئو سفید

دستورالعمل‌های وبمستر گوگل چند اصل اساسی را برای دنبال کردن هنگام بهینه‌سازی یک سایت مشخص می‌کند:

صفحات را اصلی‌ترین‌شان برای کاربران، نه برای موتورهای جستجویی بسازید.

به کاربران خود فریب ندهید.

 

از حیله‌هایی که قصد دارید رتبه موتورهای جستجو را بهبود دهید پرهیز کنید. یک قاعده خوب این است که آیا احساس راحتی دارید که توضیح دهید که چه کرده‌اید به یک وب‌سایتی که با شما رقابت می‌کند یا به یک کارمند گوگل. یک آزمون مفید دیگر این است که بپرسید: “آیا این به کاربرانم کمک می‌کند؟ آیا این را انجام می‌دهم اگر موتورهای جستجو وجود نداشت؟”درباره آنچه وب‌سایت شما را منحصربه‌فرد، ارزشمند یا جذاب می‌سازد فکر کنید. وب‌سایت خود را از دیگران در حوزه خود برجسته کنید.گوگل همچنین توضیح می‌دهد که صاحبان وب‌سایتی که “روح اصول اساسی” را حفظ می‌کنند، رتبه‌بندی‌های بهتری نسبت به کسانی که از روش‌های گمراه‌کننده استفاده می‌کنند، خواهند داشت.پس تا زمانی که بازدیدکنندگان خود را در نظر بگیرید و در حال کار بر روی وب‌سایت خود با هدف ارائه تجربه مرور بهتر به آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که استراتژی سئو شما با دستورالعمل‌های گوگل همخوانی دارد.این به این معناست که روش‌هایی مانند نوشتن محتوای با کیفیت و کاربردی، افزایش سرعت صفحه، بهبود تجربه کاربری و کار بر روی دوست‌داشتنی بودن وب‌سایت بر روی دستگاه‌های تلفن همراه همگی به عنوان سئو سفید در نظر گرفته می‌شوند و نوعی تغییرات هستند که تأثیر مثبت و دائمی بر رتبه‌بندی‌های شما خواهند داشت.

 

سئو سیاه

هرچند توصیه‌های گوگل درباره انواع استراتژی‌هایی که باید استفاده کنید کمی کلی هستند و به “روح” پشت تغییرات اشاره دارند، اما در مورد تاکتیک‌هایی که نباید استفاده کنید، بسیار واضح‌تر هستند.

در واقع، آن‌ها به طور خاص اظهار می‌کنند که رویه‌های زیر می‌توانند منجر به پیامدهایی شود:

– تولید خودکار محتوا

– شرکت در طرح‌های پیوندی

– ایجاد صفحات با محتوای کم یا بدون محتوای اصلی

– پنهان کردن

– انتقال‌های پنهان

– متن یا پیوندهای پنهان

– صفحات دروازه

– محتوای کپی‌کرده

– شرکت در برنامه‌های همکاری بدون افزودن ارزش کافی

– بارگذاری صفحات با کلمات کلیدی بی‌ارتباط

– ایجاد صفحات با رفتارهای خبیث مانند فیشینگ یا نصب ویروس‌ها، تروجان‌ها یا دیگر بدوارها

– سوءاستفاده از نشانه‌های غنی

– ارسال پرس و جوهای خودکار به گوگل

اگر از هر یک از این تاکتیک‌ها استفاده می‌کنید، شما سئو سیاه را انجام می‌دهید.

با این حال، مهم است به‌یاد داشت که این لیست به طور ضروری جامع نیست. بنابراین فقط به این دلیل که یک تاکتیک در اینجا فهرست نشده است، به این معنا نیست که استفاده از آن ایمن است.

 

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه : تفاوت چیست؟
سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه : تفاوت چیست؟

 

 

سئوی Grey Hat چیست؟

اگرچه این اصطلاح کمتر مرسوم است، گاهی اوقات ممکن است بشنوید که افرادی که در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) فعالیت می‌کنند، به تاکتیک‌های “گری هت” اشاره می‌کنند.همانطور که ممکن است حدس زده باشید، این اصطلاح برای توصیف استراتژی‌هایی استفاده می‌شود که جایی بین تاکتیک‌های سفید و سیاه سرگردان هستند.در بیشتر موارد، ممکن است این تاکتیک‌ها به عنوان تاکتیک‌های مغلوب‌سازنده در نظر گرفته شوند، اما گوگل آن‌ها را به عنوان روش‌هایی که باید از آن‌ها پرهیز شود، معرفی نکرده است.بنابراین، اگرچه ممکن است کمتر پرخطر از تاکتیک‌هایی باشند که گوگل به صراحت آن‌ها را بد اعلام کرده است، هنوز هم احتمال وقوع پیامدهایی وجود دارد.

 

به عنوان مثال، تاکتیک‌هایی مانند ایجاد صفحات دروازه‌ای، ساخت میکروسایت‌ها و ارسال به دایرکتوری‌های لینک، همه به عنوان “گری هت” در نظر گرفته می‌شوند. گاهی اوقات به بحث‌هایی درباره اینکه آیا استفاده از این تاکتیک‌ها ایمن است یا اصلا ارزش ریسک آن‌ها وجود دارد، برخورد خواهید کرد.

 

خطرات استفاده از تاکتیک‌های سیاه یا گری هت

استفاده از تاکتیک‌هایی که سعی در مغلوب‌سازی الگوریتم گوگل دارند، دو پیامد ممکن دارد. وب‌سایت شما ممکن است به دلیل به‌روزرسانی الگوریتم در رتبه‌بندی کاهش یابد، یا توسط گوگل به صورت دستی مجازات شود.

 

به‌روزرسانی‌های الگوریتم

گوگل به طور منظم الگوریتم خود را به منظور بهبود نتایجی که به کاربران ارائه می‌دهد، به‌روز می‌کند. و بسیاری از این به‌روزرسانی‌ها طراحی شده‌اند تا نقاط ضعفی که سئوی سیاه از آن‌ها بهره می‌برد، را بسته کنند.به عنوان مثال، یکی از تغییرات برجسته‌تر، به‌روزرسانی “پنگوئن” سال 2012 بود که برای هدف تیره کردن وب‌سایت‌هایی که لینک‌ها را خریداری یا از روش‌های لینک اسپمی استفاده می‌کردند، طراحی شده بود.گوگل از آن زمان به بعد تعداد زیادی به‌روزرسانی منتشر کرده است که هدف آن‌ها مبارزه با روش‌های تقلبی سئو است. این به‌روزرسانی‌ها به صورت مستقیم صاحبان خاص سایت را هدف قرار نمی‌دهند یا آن‌ها را از نتایج جستجو حذف نمی‌کنند، اما می‌توانند تأثیر جدی بر رتبه‌بندی سایت‌ها با استفاده از تاکتیک‌های سیاه داشته باشند.

تنبیه‌های دستی

سایت‌هایی که از سئو سیاه استفاده می‌کنند، نیز در معرض یک عملیات دستی از سوی گوگل قرار دارند.این تنبیه‌ها توسط بازبینان انسانی از تیم گوگل داده می‌شوند و نشان می‌دهند که یک سایت به خاطر نقض دستورالعمل‌های آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.و برخلاف به‌روزرسانی‌های الگوریتمی، اقدامات دستی می‌توانند جلوی ظاهر شدن سایت‌ها در نتایج جستجو را بگیرند.در این حالت، تاکتیک‌های سیاه می‌توانند نتیجه دقیقاً معکوس از آنچه که سئوکارانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، قصد دارند، داشته باشند.

آیا ایجاد پیوند سیاه سئو است؟یکی از نگرانی‌های متداول در میان صاحبان سایت این است که آیا ایجاد پیوند به عنوان سئو سیاه محسوب می‌شود یا خیر.در نهایت، بیشتر صاحبان سایت پیوندها را تنها با هدف بهبود رتبه‌بندی ایجاد می‌کنند. آن‌ها تأثیری بر تجربه کاربر ندارند و هدف اصلی آن‌ها افزایش اعتبار یک سایت در نظر موتورهای جستجو است.

پس، آیا این بدان معناست که شما نباید سعی کنید پیوند به سایت خود کسب کنید؟

با خوش‌شانسی، پاسخ منفی است – اما شما باید مراقب تاکتیک‌هایی که استفاده می‌کنید، باشید.همانطور که گوگل در دستورالعمل‌های خود مشخص کرده است، شما نباید در طرح‌های پیوند و برنامه‌های همکاری که ارزشی ارائه نمی‌دهند شرکت کنید. و شما هرگز نباید سعی کنید پیوند بخرید.اما تا زمانی که شما سعی نمی‌کنید با پیوندهای اسپمی و غیرطبیعی الگوریتم گوگل را تحت تأثیر قرار دهید، گام‌هایی برای کسب آن‌ها اصلی به عنوان یک تمرین سئو سیاه محسوب نمی‌شوند.

پایان خط: به تاکتیک‌های کلاه سفید وفادار بمانید

سئوی کلاه سفید زمان می‌برد.برای رسیدن به نتایج قابل توجه، نیاز به مقدار قابل توجهی از زمان، تلاش و اغلب پول دارد.بنابراین، ممکن است شما وادار شوید به دنبال مسیرهای مختصر کلاه سیاه بگردید تا فرآیند را تسریع کنید.اما وقتی به این موضوع می‌رسد، خطرات به سادگی ارزش پاداش‌های بالقوه را ندارند.در یک استراتژی کلاه سفید سرمایه گذاری کنید و در طولانی مدت بسیار موفق‌تر خواهید بود — بدون نگرانی در مورد به‌روزرسانی‌های الگوریتم یا جریمه‌های بالقوه.

 

استنتاج

هنگامی که عمیق‌تر وارد دنیای بازاریابی دیجیتال و بهترین روش‌های بهینه‌سازی سایت خود می‌شوید، ممکن است بارها به مناظره سئو کلاه سیاه در مقابل کلاه سفید برخورد کنید.و هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فقط به یاد داشته باشید که این مناظره ارزش وقت شما را ندارد.

سئو کلاه سفید، به طور قاطع، بهترین رویکرد است — و شما نباید به هیچ کسی که سعی در تبلیغ دیگری دارد گوش فرا دهید.

هرچند سئو کلاه سیاه ممکن است به برخی از صاحبان سایت کمک کند تا به پیروزی‌های سریع دست یابند، اما به طور مستقیم با دستورالعمل‌های گوگل در تضاد است. بر روی تاکتیک‌های تقلبی تکیه می‌کند و در نهایت احتمالاً بیشتر به جریمه منجر می‌شود تا نتایجی که می‌خواهید.سئو کلاه سفید، از سوی دیگر، دستورالعمل‌های موتورهای جستجو را دنبال می‌کند، بر روی مخاطبان انسانی تمرکز دارد و به رویکردی درازمدت متمرکز است . که همه آنها برای ایجاد تأثیر مثبت و دائمی بر دید پیدایش جستجو شما ضروری هستند.لذا با این در نظر گرفته شده، ممکن است شما تعجب کنید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا بهینه‌سازی سایت خود را به گونه‌ای انجام دهید که تأثیر مثبتی داشته باشد.و اگر این چنین است، می‌توانید راهبردهای محکمی که به دنبال آن هستید را در راهنماهای ما به بهینه‌سازی سئو درون‌صفحه و سئو خارج‌ازصفحه پیدا کنید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *