استفاده از رنگ بهعنوان درمان
چندین فرهنگ باستانی از جمله مصریها و چینیها از کروموتراپی یا رنگدرمانی برای درمان استفاده میکردند. گاهی به کروموتراپی نوردرمانی یا رنگشناسی هم گفته میشود. هنوز هم از رنگشناسی در درمان استفاده میشود. در این نوع درمان رنگها کاربردهای زیر را دارند.
رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده میشود.
تصور میشود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب میشود.
نارنجی برای التیام ریهها و افزایش سطح انرژی کاربرد دارد.
اعتقاد بر این است که رنگ آبی بیماریها را تسکین میدهد و درد را آرام میکند.
تصور میشود رنگهایی با طیف نیلی مشکلات پوستی را کاهش دهند.
تحقیقات جدید در مورد شناخت ویژگی رنگها
بسیاری از روانشناسان به رنگ درمانی با شک و تردید نگاه میکنند و معتقدند که تأثیرات فرض شده در مورد رنگها بسیار اغراقآمیز است. همچنین رنگها در فرهنگهای مختلف معانی متفاوتی دارند. تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است، تأثیرات خلقی رنگها میتواند موقتی باشد. یک اتاق آبی در ابتدا میتواند باعث حس آرامش شود، اما این اثر پس از مدت کوتاهی از بین میرود. بااینحال تحقیقات موجود نشان داده است که رنگ میتواند از راههای مختلف روی افراد تأثیر بگذارد. البته یک سری روانشناسیها مانند روانشناسی رنگ چشم وجود دارد که هیچگونه اعتباری نداشته و متخصصان آنها را به کلی رد میکنند.
در یک مطالعه قرصهای دارونما با رنگ گرم مؤثرتر از قرصهای دارونما با رنگ سرد گزارش شده است.
بر اساس شواهد چراغهای خیابان با رنگ آبی میتوانند منجر به کاهش جرم شوند.
رنگ قرمز باعث میشود افراد با سرعت و نیروی بیشتری واکنش نشان دهند. به گفته محققان این مورد میتواند در طول فعالیتهای ورزشی مفید باشد.
دانشآموزانی با لباس مشکی بیشتر مجازات میشوند. علاوه بر دانشآموزان، این ویژگی منفی دررابطهبا بازیکنان فوتبال هم صدق کرده است.
تأثیر رنگ بر عملکرد انسان
مطالعات همچنین نشان میدهند که رنگهای خاص میتوانند بر عملکرد انسان تأثیر بگذارند. یک مطالعه نشان داد که دیدن رنگ قرمز قبل از امتحان باعث آسیب به عملکرد افراد در آزمون میشود. درحالیکه رنگ قرمز اغلب تهدیدکننده یا هیجانانگیز توصیف میشود، اما بسیاری از مطالعات قبلی در مورد تأثیر رنگ قرمز تا حدی بینتیجه بوده است. این مطالعه نشان داد که قرارگرفتن دانشآموزان در معرض رنگ قرمز قبل از امتحان تأثیر منفی بر عملکرد آنها دارد.
در اولین آزمایش در این مطالعه، قبل از شرکت در آزمون به ۷۱ دانشآموز شمارههایی به رنگ قرمز، سبز یا سیاه نشان دادند. نتایج نشان داد که دانشآموزانی که قبل از آزمون شمارهای با رنگ قرمز دریافت کرده بودند، حدود ۲۰% کمتر از افراد با شماره سبز و مشکی امتیاز کسب کردند.
اثرات روانی رنگ
بهطورکلی ادراک رنگ تا حدودی ذهنی است. اما برخی رنگها معنای جهانی دارند. طیف رنگهای موجود در ناحیه قرمزرنگهای گرم شناخته میشوند و شامل قرمز، نارنجی و زرد است. این رنگها حسی از گرما و راحتی تا احساس خشم و خصومت را برمیانگیزد.
رنگهای طیف آبی بهعنوان رنگهای سرد شناخته میشوند و شامل آبی، بنفش و سبز هستند. این رنگها اغلب بهعنوان نماد آرام بودن شناخته میشوند. اما گاهی میتوانند احساس غم یا بیتفاوتی را هم القاء کنند. به همین دلیل شناخت ویژگی رنگها برای انتخاب درست و اصولی آنها مهم است.
چرخه یا دایره رنگ
روانشناسی رنگ: هر رنگ در مورد شخصیت شما چه می گوید؟
رنگ موردعلاقه هر فرد می تواند با ویژگی های مختلف شخصیتی، انگیزه و میزان بهره وری او در زندگی مرتبط باشد.
سالهاست که روانشناسی رنگ در بازاریابی و مارک های تجاری مورد توجه قرار می گیرد اما تحقیقات انجام گرفته در دهه های اخیر، به شخصیت شناسی افراد از روی رنگ های مورد علاقه، پرداخته است.
رنگ ها علاوه بر ایجاد احساسات، می توانند درک و شخصیت ما را هم شکل دهند.
نتایج مطالعات مختلف در طول چندین سال نشان داد که رنگ مورد علاقه ی هر فرد، نشاندهنده ی شخصیت، اخلاق کاری و انگیزه ی او است.
روانشناسی رنگ چیست؟
بسیاری از مردم از تأثیر رنگ ها بر افکار، احساسات و رفتارهای آنها در زندگی روزمره بی اطلاع هستند.
احتمالا شما تابحال خریدهای خود را بر اساس رنگ کالای مورد نظرتان انجام داده اید. روانشناسی رنگ ها اهمیت زیادی در بازاریابی دارد چون موجب متقاعد کردن مخاطب، به خرید کالا می شود. هدف مارک ها و تبلیغات، انتخاب رنگ هایی ست که بر خرید مشتریان تأثیر می گذارد.
برای مثال شرکت هایی که می خواهند نشان دهند که قابل اعتماد و اطمینان هستند (Dell ، HP، IBM) از رنگ آبی استفاده می کنند. شرکت هایی که می خواهند به عنوان هیجان انگیز و سرگرم کننده شناخته شوند (Fanta ،Amazon ، Nickelodeon) از رنگ هایی مانند نارنجی استفاده می کنند.